torsdag 6 december 2007

Igår fick girigheten ett nytt ansikte!

Satt och bara gapade igår vid TV:n innan jag glodde på Wallander. Orkade inte skriva om det igår men här kommer det!

Uppdrag Granskning gick loss på ICA och deras handlare. De flesta av er har väl redan sett krigsrubrikerna men visst blev man både förbannad och lite besviken. Har alltid tyckt att ICA varit bra men nu....
Janne Josefsson, hur skön är inte han!!, pratade med 4 av de störst ICA-handlarna i Stockholms trakten. De skröt över hur bra deras affär var och hur stolt man var. Anade de inget eller.....efter detta togs det upp hur de under några år blivit mångmiljonärer på dessa affärer. Janne och hans crew "märkte" sedan upp nymalda köttfärspaket och återkom nästa dag. Som av en slump dök den "nymalda" färsen på nytt upp igen!!!
Gav sig Janne nu, icke!! Han tog det ett steg till, hittade en gammal anställd som berättade hur man omförpackade gammal färs till "ny", skämt kött maldes till färs osv!! Inte nog med detta utan sedan får man in en dold kamera som visar att detta sker. Bästa sekvensen är väl när en anställd tappar kött på golvet, tar upp det , lägger det i en ny förpackning och plastar in det igen!!
Efter detta kommer klassikern då Janne visar sin film för de nu inte så kaxiga affärsinnehavarna. De förnekar, slingrar sig och såklart gör bort sig fullkomligt. I studion fortsätter vd:n för ICA att bara beklaga och man ska nu ta tag i detta problem....som Janne sa "vi tog de 4 första butikerna där detta skedde, vad händer på de andra 1396??".
Jävla ICA!! Dags för en bojkott eller!?!?!?!?

1 kommentar:

Malof sa...

Jag blev inte så hemsk förvånad. Det är säkert inte bara ICA som håller på med datumfusk. Även producenterna är stora bovar när det gäller detta, det vet jag!

Jag saknar en stark konsumentrörelse i Sverige som kan ta till vara på våra intressen. Det räcker inte med ett avsnitt i Uppdrag granskning, inte heller en debattartikel i någon kvällstidning. Tänker närmast på debattserien i Aftonbladet om det stora matfusket, en dabattserie som uppstod efter boken "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson (redaktionschef på Svenska Dagbladet).

De låga priserna i butikerna pressar många producenter och även butiker, som gör vad som helst för att tjäna pengar i den allt mer konkurrensutsatta livsmedelshandeln ex. byta datum på redan utgågna produkter.

Skandal!